Tüzük İdari Yapı Bildirimler
Üyelik İşlemleri Belgeler İrtibat
 
Sanal Dolandırıcılık - Star Kıbrıs Gazetesi
Ana Sayfa
Tüzük
Mevzuat
İdari Yapı
Faaliyetler
Bildirimler
Basın
Üyelik İşlemleri
İrtibat

Belgeler
@bg.org.tr E-Posta Girisi

 
 


 
  Bağlantılar
  duzceninsesi.com.tr
  kemalsener.av.tr
 
  ANA SAYFA > Haberler

Sanal Dolandırıcılık - Star Kıbrıs Gazetesi

starkbrs


Röportaj Metni

Güvenli kullanıldığı takdirde hayatımızı kolaylaştıran internet, dolandırıcılar sayesinde kâbusa dönebiliyor 

Hırzlık ve kolay iletişimin vazgeçilmezi olan internet hayatımızın her alanına girmiş durumda. Güvenli kullanıldığı takdirde hayatımızı kolaylaştıran internet, dolandırıcılar sayesinde kâbusa dönebiliyor. İş ve sosyal yaşamda sonsuz faydaları olan internet günümüzde alışveriş yapılan bir alan haline de geldi. Birçok ünlü marka ürünlerini internet üzerinden satışa çıkarırken, bazı kişiler sahte adresler ve sahte alış veriş siteleri ile internet üzerinden dolandırıcılık yapmaya başladı. Star Kıbrıs’a konuşan Bilişim Güvenliği ve Bilişim Suçlarına Karşı Mücadele Derneği Kıbrıs temsilcisi Volkan Bilgiç, internet üzerinden dolandırıcılık ve güvenli kullanım yollarını anlattı. 

“HER YOLU DENİYORLAR” 

Bilgiç, internet üzerinden yapılan sanal dolandırıcılık yöntemlerini açıkladı. Bilgiç, dolandırıcıların interneti ve telefonu kullanarak farklı yollar ile kişisel bilgileri ve kurbanlarının paralarını çaldığını söyledi. Dolandırıcılık yöntemlerinin birçok çeşidi olduğunu ifade eden Bilgiç sözlerini şöyle sürdürdü: “Dolandırıcılar polis ve jandarma gibi güvenlik güçlerinin kimliğine bürünerek kontör ve para talep ediyor. Ya da yurtdışından; örneğin Bulgaristan’dan mağdur olduğunu iddia eden bayanlar Türkiye’ye gelmek için para istiyor. Kendisine yüklü bir miras kaldığını ancak bunu almak için kendi ülkesinde ödemesi gereken paraya sahip olmadığını söyleyebiliyor. 

“HER KILIĞA GİRİYORLAR” 

Banka veya kurum temsilcisi gibi telefon ile arayarak kişisel bilgileri ve banka hesap bilgilerini talep ediyor. Sahte web siteleri üzerinden kredi kartı ve kişisel bilgileri çalıyor. Yine sahte e-ticaret siteleri üzerinden sipariş alıp paraları ödenmiş olmasına rağmen ürün göndermiyor veya başka ürün gönderiyor. Kişilerin sosyal medya hesaplarını ele geçirerek onlar adına menfaat getirisi olan şeyler talep ediyor. Bilgisayarlara virüs, trojangibi zararlı yazılım bulaştırarak bilgisayardaki dosyaları şifreleyerek şifreleri kaldırmak için ödeme istiyor. Bu liste sanal dolandırıcıların hayal güçlerine bağlı olarak uzayıp gidiyor.” 

“KURBANLARINI YA RASTGELE YA DA BİLDİKLERİ KİŞİLERDEN SEÇİYORLAR” 

Bilgiç, sanal dolandırıcıların bazılarının rastgele, profesyonelleşmiş olan dolandırıcıların ise kişisel bilgilerine sahip oldukları kişileri kurban olarak seçtiğini söyledi. Bilgiç, dolandırıcıların kişisel bilgilere web siteleri üzerinden, sosyal mühendislik ile kullanıcılardan alınan bilgilerden ulaşabildiği gibi,bazı sistemlere sızan hackerların da kişisel bilgileriçok düşük ücretlerle el altından sattığını ifade etti. Bilgiç, “Bilgilere ATM’lere yerleştirilen bazı cihazlar, çeşitli yasadışı yollar ve satın alınan datalar ile erişmeleri mümkün olabiliyor” dedi. 

“KİŞİSEL BİLGİLER SATILIYOR” 

Üst düzey bir bürokratın kişisel bankacılık verilerini sattığını iddia eden Bilgiç şunları söyledi: “Sanal dolandırıcılar insanların zayıf yönlerini iyi tespit edebilen, ikna kabiliyeti yüksek kişilerdir. Bunlardan bir kısmının ise teknik bilgiye sahip eski görevleri nedeniyle insanlarla iletişimde uzman, görevlerinden çeşitli nedenlerle ilişiği kesilmiş eski güvenlik ve istihbarat personeli olduğu basına yansımıştı. Bu kişiler dolandırıcılık yaptıkları yöntemde nasıl bir yol izleneceğini ve insanları sanki gerçek bir olayın içerisinde olduğu izlenimini bildiklerinden ve ellerinde kişilere ait yeterli bilgiye sahip olduklarından mağdurları kolaylıkla ikna edebiliyorlar. Her ne kadar dolandırıcılar bu kadar ikna edici olabilseler de mağdurların da kolay kazanç elde etme veya menfaat sağlama istekleri dolandırılmalarında önemli bir yer tuttuğunu söylemeden geçemeyiz.” 

“ÇOK DİKKAT EDİLMELİ” 

Bilgiç, dikkat ve bilinç olduğu takdirde dolandırmaktan korunabileceğini belirterek bazı uyarılarda bulundu: “Devlet kurumları ve şirketler ciddiyet gereği önemli taleplerini sanal iletişim kanalları üzerinden yapmazlar. Kesinlikle telefon üzerinden önemli bilgiler veya para talep edilemez. Kişisel önemli bilgilerin paylaşılması talep edilemez. Bu nedenle gelen her arama da paniğe olunmamalı. Sakince karşıdaki kişinin söyledikleri dinlenmeli ve ne söylediğini anlamaya çalışmalı. Talep edilen bilginin telefonla istenip istenmeyecek türden olduğuna dikkat edilmeli. Aranan tarih ve saati not edilmeli ve emniyet güçlerine şikâyette bulunulmalı. Banka hesapları ile ilgili bir dolandırıcılık faaliyetinden şüphelenilmesi durumunda bankayı arayıp konu hakkında bilgilendirme yapılmalı. Yine internet üzerinden bilgileriniz kullanılarak bir şeyler yapılmış ise en yakın savcılığa giderek suç duyurusunda bulunulmalı.” 

“KAYIPLARIN TELAFİSİ HER ZAMAN MÜMKÜN DEĞİL” 

Sanal dolandırıcılığın telafisinin her zaman mümkün olmadığını ancak zamanında ve hızlı bir şekilde hareket edilerek dolandırıcılığın tespiti halinde mağduriyetin önüne geçilebileceğini belirten Bilgiç, “İnsanlarımız bu konuda ne kadar bilinçli ve dikkatli olurlar ise bu saldırılardan o derece korunurlar. Hayatın olağan akışına aykırı tekliflerle gelindiğinde kısa yoldan büyük kazançlar elde etmenin bu kadar kolay olmadığını bilerek her teklife gözü kapalı atlanılmamalıdır. Öte yandan Mağdur sayısının artmasını engellemek için öncelikle sanal dolandırıcılık ve bilişim konusunda halk aydınlatılmalı ve bu konuda dernekler, sivil toplum örgütleri ve devlet üzerine düşeni yapmalı. Devlet kurumları vatandaşın kişisel bilgilerini korumakta gerekli yasal prosedürleri tam olarak sağlamalı ve bu şekilde yapılan dolandırıcılıkların takibini yapmak için gerek yurt içi, gerekse yurtdışı girişimlerine hız vermelidir ”şeklinde konuştu.

Vimeo Linki https://vimeo.com/84675927

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=dmVFopsszR8



bg.org.tr • info@bg.org.tr